donderdag 2 augustus 2012

Nooit meer naar het administratief centrum dankzij het digitaal loket

Mensen die staan aan te schuiven om een document te bekomen: het is een gekend beeld in het administratief centrum. Het is vaak een bron van frustratie. Voor wie werkt of studeert komt daar nog bovenop dat men zich moet schikken naar de openingsuren van de dienst.

Het alternatief is bewoners de kans geven om  de documenten zelf thuis uit te printen, ook als er een officiële stempel vereist is. Daar moet het nieuwe stadsbestuur werk van maken.

Neen dit is geen utopie: de wetgeving laat dit toe. De stad Mechelen doet dit  trouwens nu al. Als inwoner van Mechelen kan je vandaag met je documenten met digitale stempel zelf uitprinten en moet je dus niet naar de stedelijke administratie. Wat je nodig hebt is je identiteitskaart, een digitale kaartlezer en internet.

Dendermonde hinkt vandaag achterop inzake e-government en gebruik nieuwe media (lees mijn blog van mei). Het nieuwe stadsbestuur moet de ambitie hebben om deze achterstand weg te werken. Het realiseren van een echt digitaal loket moet hier een belangrijke hoeksteen in vormen. De voordelen voor de inwoners zijn heel duidelijk.  Maar ook voor de stadsdiensten zelf betekent dit een besparing in tijd, geld en werklast. Het stadsbestuur bewijst  hiermee als openbare dienst haar klantvriendelijkheid aan de inwoners.

Er natuurlijk zijn er ook  afgeleide voordelen op het vlak van mobiliteit en leefmilieu.

En wat kost dit allemaal?

Er is mij geen prijsberekening voor de Rosbeiaardstad bekend.  In Mechelen bedroegen de startkosten 10.000 euro in 2009 en worden er jaarlijks 39.000 euro voorzien voor het digitaal ondertekenen (bron: Nieuwsblad 10 december 2009).

Volgens de persberichten levert Mechelen (63.000 inwoners)  jaarlijks circa 100.000 documenten af aan haar inwoners.  Voor Dendermonde 46.000 inwoners) mogen wij dus zeker veronderstellen dat het over meer dan 50.000 documenten op jaarbasis gaat.

En voor wie thuis geen internet heeft?

Alhoewel de groep mensen die thuis geen internet heeft steeds kleiner wordt, is het heel belangrijk om aan deze groep bijzondere aandacht te besteden. Het gaat vaak over ouderen en mensen die in achterstandsituaties leven.

Natuurlijk kan iedereen zich nog altijd tot het loket wenden, zoals dat vandaag het geval is. Toch is dit niet voldoende. Het zijn vaak juist deze mensen die mobiliteitsproblemen ervaren.  Het stadsbestuur moet dan ook zoeken naar oplossingen op maat. Voorzieningen om het digitaal loket -  indien gewenst met ondersteuning - te gebruiken zouden kunnen uitgebouwd worden in bibliotheken, buurthuizen, serviceflats,…  Maar waarom zou het bestuur bvb ook  niet met de lokale kruidenier een convenant hierover kunnen afsluiten waarbij deze tegen een billijke vergoeding deze dienst verleent?

Geen window dressing

Het aanbieden van enkele formulieren via een digitaal loket mag geen losstaand initiatief zijn of een losse flodder worden.  Achterliggend moet voor alle formulieren onderzocht worden hoe zij digitaal kunnen aangeboden worden. Een ideaal moment ook om de formulieren te vernieuwen.    Voor heel wat gegevens (bvb geboorteakte) zal een digitaliseringsproject dienen uitgewerkt te worden. Een algemene fasering voor de verschillende onderdelen zal moeten opgesteld worden in een uitdagend maar haalbaar stappenplan.

 Het stappenplan digitaal loket moet ingekapseld worden in een beleidsvisie op langere termijn over  e-government en gebruik van sociale media.  Pas dan zal Dendermonde ook op dit vlak morgen de middelmaat overstijgen.

Dendermonde, 2 augustus 2012
Reageren? Ik kijk uit naar je reactie.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogberichten? Laat het weten.

1 opmerking:

  1. Je hebt absoluut gelijk! Voor mijn bewijs van 'goed zedelijk gedrag' heb ik 30' aangeschoven met 3 levendige zonen. Het aanvragen heb ik online gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen