Het alternatief is bewoners de kans geven om de documenten zelf thuis uit te printen, ook
als er een officiële stempel vereist is. Daar moet het nieuwe stadsbestuur werk
van maken.
Neen dit is geen utopie: de wetgeving laat dit toe. De stad
Mechelen doet dit trouwens nu al. Als
inwoner van Mechelen kan je vandaag met je documenten met digitale stempel zelf
uitprinten en moet je dus niet naar de stedelijke administratie. Wat je nodig
hebt is je identiteitskaart, een digitale kaartlezer en internet.
Dendermonde hinkt vandaag achterop inzake e-government en
gebruik nieuwe media (lees mijn blog van mei). Het nieuwe stadsbestuur moet de
ambitie hebben om deze achterstand weg te werken. Het realiseren van een echt
digitaal loket moet hier een belangrijke hoeksteen in vormen. De voordelen voor
de inwoners zijn heel duidelijk. Maar
ook voor de stadsdiensten zelf betekent dit een besparing in tijd, geld en
werklast. Het stadsbestuur bewijst
hiermee als openbare dienst haar klantvriendelijkheid aan de inwoners.
Er natuurlijk zijn er ook afgeleide voordelen op het vlak van mobiliteit
en leefmilieu.
En wat kost dit
allemaal?
Er is mij geen prijsberekening voor de Rosbeiaardstad bekend. In Mechelen bedroegen de startkosten 10.000
euro in 2009 en worden er jaarlijks 39.000 euro voorzien voor het digitaal
ondertekenen (bron: Nieuwsblad 10 december 2009).
Volgens de persberichten levert Mechelen (63.000 inwoners) jaarlijks circa 100.000 documenten af aan haar
inwoners. Voor Dendermonde 46.000
inwoners) mogen wij dus zeker veronderstellen dat het over meer dan 50.000
documenten op jaarbasis gaat.
En voor wie thuis
geen internet heeft?
Alhoewel de groep mensen die thuis geen internet heeft
steeds kleiner wordt, is het heel belangrijk om aan deze groep bijzondere
aandacht te besteden. Het gaat vaak over ouderen en mensen die in
achterstandsituaties leven.
Natuurlijk kan iedereen zich nog altijd tot het loket
wenden, zoals dat vandaag het geval is. Toch is dit niet voldoende. Het zijn
vaak juist deze mensen die mobiliteitsproblemen ervaren. Het stadsbestuur moet dan ook zoeken naar
oplossingen op maat. Voorzieningen om het digitaal loket - indien gewenst met ondersteuning - te
gebruiken zouden kunnen uitgebouwd worden in bibliotheken, buurthuizen,
serviceflats,… Maar waarom zou het
bestuur bvb ook niet met de lokale
kruidenier een convenant hierover kunnen afsluiten waarbij deze tegen een
billijke vergoeding deze dienst verleent?
Geen window dressing
Het aanbieden van enkele formulieren via een digitaal loket
mag geen losstaand initiatief zijn of een losse flodder worden. Achterliggend moet voor alle formulieren
onderzocht worden hoe zij digitaal kunnen aangeboden worden. Een ideaal moment
ook om de formulieren te vernieuwen. Voor
heel wat gegevens (bvb geboorteakte) zal een digitaliseringsproject dienen
uitgewerkt te worden. Een algemene fasering voor de verschillende onderdelen
zal moeten opgesteld worden in een uitdagend maar haalbaar stappenplan.
Het stappenplan digitaal
loket moet ingekapseld worden in een beleidsvisie op langere termijn over e-government en gebruik van sociale media. Pas dan zal Dendermonde ook op dit vlak morgen
de middelmaat overstijgen.
Dendermonde, 2 augustus 2012
Reageren? Ik kijk uit naar je reactie.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogberichten? Laat het weten.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogberichten? Laat het weten.
Je hebt absoluut gelijk! Voor mijn bewijs van 'goed zedelijk gedrag' heb ik 30' aangeschoven met 3 levendige zonen. Het aanvragen heb ik online gedaan.
BeantwoordenVerwijderen